KeepFit

Dieta / Zdrowie

Cholesterol – wróg czy sprzymierzeniec?

Zwykły związek organiczny? W zasadzie nie taki zwykły, bo jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a powstało o nim tak wiele mitów, które wprowadzają nas w błąd począwszy od ustalania jadłospisu, a kończąc na wynikach badań krwi.

Co to właściwie jest Cholesterol?

Cholesterol jest niezbędny do produkcji hormonów sterydowych takich jak estrogeny czy testosteron

Związek organiczny, a dokładniej lipid zaliczany do grupy steroidów. Cholesterol występuje w organizmie między innymi w lipoproteinach (dobrze nam znane frakcje LDL i HDL, określane mianem złego i dobrego cholesterolu) albo błonach biologicznych. Cholesterol uczestniczy w wielu ważnych procesach w naszym organizmie. Począwszy od trawienia, w którym jest niezbędny do syntezy kwasów żółciowych, których zadaniem jest wspomaganie trawienia i wchłaniania substancji tłuszczowych poprzez emulgowanie (rozbijanie) cząsteczek tłuszczu, zwiększanie powierzchni trawienia enzymów trzustki.

Rola w organizmie

Każda komórka począwszy od komórek mózgowych, skóry, mięśni posiada w swojej budowie błonę komórkową, która tworzy tak jakby membranę ochroną dla organelli komórkowych. Bez niej żadna komórka nie mogłaby istnieć, a w zasadzie była by kałużą organelli. Cholesterol jest jednym z najważniejszych składników owej struktury komórkowej działając na nią stabilizująco i decydując o wielu jej własnościach.

Przechodzimy dalej w głąb komórki, gdzie cholesterol pełni funkcję prekursora wszystkich hormonów steroidowych i nie mamy na myśli, tylko anabolików wpływających na masę mięśniową, lecz całą rodzinę związków, które kontrolują wiele procesów fizjologicznych takich jak reprodukcja, gospodarka energetyczna homeostaza wapnia oraz równowaga elektrolityczna. Mowa tutaj o hormonach takich jak glikokortykosteroidy, estrogeny, androgeny, progesteron.

  • Glikokortykosteroidy – hormony produkowane w korze nadnerczy, do których między innymi zalicza się kortyzol, posiadający tak zła reputację, a przecież odgrywa kluczową role w wielu procesach życiowych. Wpływa nie tylko na szybkość utraty lub nabierania tkanki tłuszczowej, ale też na zmianę efektywności metabolizmu, odporność organizmu, czy powrót do ogólnej homeostazy.
  • Androgeny – prawdopodobnie najlepiej znane z klasy hormonów sterydowych, obejmujące takie związki jak testosteron, DHT lub androsteron. Są nie tylko kluczowe w budowaniu muskulatury, siły oraz redukcji tkanki tłuszczowej, ale również są niezbędne do prawidłowego rozwoju męskich cech płciowych oraz odpowiadają za możliwości reprodukcyjne mężczyzny.
  • Estrogeny – Odbijając piłeczkę w stronę kobiet, te hormony są podstawowymi, które odpowiadają za płodność. Sterują cyklem miesiączkowym oraz rozwojem cech żeńskich. Osoby zawodowo zajmujące się modelowaniem sylwetki, muszą wiedzieć, że poziom estrogenów odpowiada za jakość masy mięśniowej, dystrybucję tłuszczu oraz retencję wody.

Obalamy mity

Niestety istnieje powszechne przekonanie, napędzane przez koncerny farmaceutyczne i żywieniowe, że należy unikać cholesterolu za wszelką cenę, co jest tak naprawdę tragicznym błędem.

Czy Ty po przeczytaniu tego artykułu, nadal będziesz twierdził, że jest to zabójcza trucizna?

Zdrowy organizm wie co jest dla niego dobre i ile potrzebuje danej substancji, jeżeli występuje niedobór cholesterolu w organizmie to organizm jest w stanie sam wytworzyć go z glukozy i kwasów tłuszczowych, natomiast, gdy jest dostarczany w dużej ilości z pożywieniem, produkcja w organizmie maleje. A zatem biosynteza cholesterolu reguluje poziom cholesterolu we krwi, dlatego czynniki dietetyczne praktycznie nie wpływają na ilość cholesterolu w organizmie, jak mogłoby się wydawać.

Cholesterol, a choroby serca.

Cholesterol nie jest bezpośrednią przyczyną, ale rezultatem zmian zachodzących w organizmie człowieka w naczyniach krwionośnych. Mowa tutaj o warstwie płytki miażdżycowej w świetle naczyń krwionośnych. Nie jest to spowodowane nadmiernym spożyciem cholesterolu, lecz sumą takich czynników jak: błędy w odżywianiu – zbyt duża podaż węglowodanów oraz tłuszczów trans, niedobory witamin, minerałów i mikroelementów, brak aktywności fizycznej, nadużywania używek oraz stres, którego można śmiało nazwać cichym zabójcą.

Referencje:

1. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease.
Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):535-46. doi: 10.3945/ajcn.2009.27725. Epub 2010 Jan 13.
2. BMJ. 1996 Jul 13;313(7049):84-90.
Dietary fat and risk of coronary heart disease in men: cohort follow up study in the United States.
Ascherio A1, Rimm EB, Giovannucci EL, Spiegelman D, Stampfer M, Willett WC.
3. Marieb, E. N., & Hoehn, K. (2013). Human Anatomy & Physiology. (9th ed.). San Francisco: Pearson
Education/Benjamin Cummings
4. The New York Times – Study Questions Fat and Heart Disease Link by ANAHAD O’CONNOR MARCH 17, 2014
5. Nelson, D. L., Cox, M. M. (2012). Lehningher Principles of Biochemistry. (6th ed.). New York: W.H. Freeman and Company
6. McGuire, M., & Beerman, K. A. (2011). Nutritional Sciences: From Fundamentals to Food. (2nd ed.).
7. Melmed, S., Polosnky, K. S., Larsen, P.R., & Kronenberg, H. M. (2011). Williams Textbook of Endocrinology.
(12th ed.). Philadelphia: Elsevier Saunders